måndag 28 juni 2010

Poker

På Malta sitter många poker och andra spelbolag, anledningen till varför är den otroligt låga skatten och att det är relativt lätt att få spellicens om man har kontakter.

Jag har aldrig varit särskild intresserad av poker, många av mina kompisar har ibland spelat poker men nyfikenheten för spelet har aldrig varit särskilt påtagbar. Nu när man dock är inne i branschen och alla runt omkring dig spelar poker och du är den enda som inte spelar eller kan nåt om poker känns det som om det är dags att ta sig i kragen och lära sig lite om själva spelet. Efter några timmars studerande om pokerns bakgrund, diverse spelregler och taktiker kan jag säga att jag fortfarande inte förstår mycket. Jag har även testat att spelat gratispoker på en pokersite där det faktiskt gick ganska bra, började med 100€ insats i låtsaspengar, arbetade mig upp och jag gick ändå upp till 2500€ plus efter att ha haft riktigt mycket tur. Men efter att ha förlorat allt när jag gick all-in stängde jag ner. Inte för att jag var "tiltad" eller arg, utan för att jag inte förstod varför jag förlorade. Jag hade endast spelat på känsla och chans för jag kan varken räkna ut oddsen eller vet vilka händer som är bra.

Jag fick tipset att börja spela så kallade Free Rolls där man går in utan att satsa några pengar och har chansen att vinna riktiga pengar, men det är inga stora summor det handlar om. För det är skillnad att spela med riktiga pengar och låtsas pengar, skulle jag börja spela med riktiga pengar så skulle jag med all sannolikhet bli uppäten av de riktiga spelarna.

Poker verkar vara en kul sysselsättning men ska man tjäna pengar på det måste man leva på det. Spela 10 timmar om dagen med 16 bord samtidigt och resa världen runt till diverse pokerturneringar. Vinna miljoner och förlora allt i samma veva, det är nog inget för mig. Som den fisk jag är ska jag nog vänta med att börja spela på riktigt och hålla mig till låtsaspengarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar