måndag 28 juni 2010

Mat på Malta

Maten på malta kan ses som speciell, fast den till stor del består av internationella kök och maträtter är den varken god eller nyttig. En rimlig förklaring kan vara att Malta styrdes av England i över 100 år och man märker att Malteserna har ofrivilligt anammat det onyttiga och smaklösa engelska matköket. Överallt finns små Pastizzerior(De ligger tätast i partydelen som heter Paceville.) där det serveras pizza, lasange och allt som går att tänkas friteras och billigt är det dessutom. Allt går att få under 2€. Det kan låta lockande men Maltesiska pizzor är inte goda och deras piroger eller annat friterat är inte ens värda en krona. Allt serveras dessutom med pommes frites och du kan aldrig räkna med att få pommes fritesen saltade, så du måste ösa på med salt, men efter två kilo salt är de ändå helt smaklösa.

Den inhemska Maltesiska maten är verkligen speciell, deras nationalrätt är kanin, men jag har aldrig fått chansen att testa det än. Man har tvekat lite då en kollega mådde dåligt efter strimlad kanin och pasta. Så jag tror jag avvaktar tills vidare. Det finns såklart mycket fisk att köpa, men konstigt nog är den väldigt dyr här nere men den håller oftast väldigt god kvalite.

Som överallt finns det såklart bra matställen, du får vad du betalar för är mottot. Ett ställe som jag vill testa är en Skandinavisk restaurang som ligger i närheten av vårat kontor i Portomaso. Jag saknar svensk mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar