måndag 28 juni 2010

Arkitektur på Malta

Portmaso är ett väldigt fint område här på Malta som ligger i St.Julians. Jag har tidigare skrivit om detta område, men har glömt att nämna ett rätt intressant aspekt. Jag hörde nämnligen genom ryktesvägen att detta område skulle vara byggt på sopor och avfall. Att malteserna har dumpat flera ton byggnadsavfall och annat gott i vattnet för att skapa en utbyggnad i vattnet. Det låter rätt otroligt men skulle inte förvåna mig det minsta. För 10 år sedan fanns inte Portomaso och gamla delen hade fin utsikt mot havet men sedan slängde de upp lyxlägenheter och en stor yachthamn ivägen för de stackars boende.

Portomaso
Portomaso

Själv tycker jag att området höjer standarden något enormt men jag slutar aldrig att förvånas över maltesernas arkitektuella kreativitet och unika standard. Kontrasten från byggnad till byggnad är enorm, Spinola bay där jag bor är ett praktexempel. Först kan det komma ett hus som inte är så gammal men fast det inte kan vara mer än några år har färgen redan börjat lossa. Därefter kommer ett byggnadsskelett som är övergivet och efter det ett helt nytt hus och sist ett gammalt hus som ser ut att vara från 1600-talet där kalkstenen har börjat krackelera och balkongerna ser ut att falla i bitar.

Denna diversitet finns bara i länder som malta. En svensk som kommer ner hit kan klösa ut ögonen för att slippa se skiten men en vital sak jag lärt mig här nere är att glömma allt vad svensk standard heter och i alla fall försöka ta till mig hur de tänker och resonerar. Men när det kommer till vissa grundläggande saker som att slutföra eller följa upp projekt som de påbörjat ser jag absolut ingen logik i hur denna befolkning resonerar. Även designen på byggnaderna kan diskuteras i termer om praktikalitet. Extremt långa men smala byggnader är högst otympliga, se bara på min förra lägenhet:

Lägenhet
Korridor från helvetet

Fast en sak jag gillar med husen här på malta är radhusområdena i Swieqi. De husen är extremt fina och pittoreska, små villas med limeträd och små vattenbrunnar utanför ingången mycket växter och en design som härstämmar från någon slags blanding mellan 1800-tals engelska hus och medelhavs villor fast utan den vita/havblåa kombinationen och extremt detaljerade fasader plus att alla har små gulliga namn som "Rose Garden" eller "Champ de Raisins".

Swieqi är ett fint område, synd bara att det är överbefolkat av Spanska ungdomsturister och hemlösa katter. Om man åker runt på malta och kollar på resten av ön ser man allt från skjulghetton till grandiosa villor. Allt är dock koncentrerat i små samhällen och mesta delen av landet är obefolkat med undandtag för små farmsamhällen. Jag har fått en ny granne från Kanada som brukar åka runt på sin motorcross och köra ute i terrängen, vi hade en pratstund när vi möttes i hissen denna morgon och han berättade att det finns övergivna akvedukter och andra roliga ställen man kan åka och kolla på, vart väldigt nyfiken. Det finns trots allt mycket att se på denna ö och fast den är väldigt liten slutar man aldrig att överraskas av något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar